Preocuparea pentru o alimentaţie sănătoasă nu e specifică contemporaneităţii, însă în ultimele decenii a devenit stringentă. Abundenţa de alimente procesate, consumul excesiv de zahăr sau de grăsime, sedentarismul au dus la o creştere alarmantă a numărului de persoane care suferă de obezitate, cu consecinţe nefaste asupra sănătăţii: diabet, creşterea colesterolului în sânge, hipertensiune arterială, scurtarea speranţei de viaţă. Organizaţia Mondială a Sănătăţii ne spune că, în ultimul secol, obezitatea are o prevalenţă egală sau mai mare comparativ cu malnutriţia şi bolile infecţioase.

Conform studiilor internaţionale, rata obezităţii infantile la nivel mondial a crescut de zece ori în ultimele patru decenii. În România nu avem statistici oficiale la zi. Singurul studiu oficial conţine date din 2015 şi arată că 1 din 4 copii din grupele de vârstă studiate (7, 8 şi 9 ani) au probleme cu greutatea.

Ce mai bună metodă pentru a combate obezitatea este prevenţia. Soluţia e la noi: obiceiuri alimentare sănătoase, mişcare, odihnă corespunzătoare.

„Întâmplare cu un băiat, niște colegi și o lecție despre mâncarea cu adevărat bună” se numeşte materialul pregătit de Lucian Rad, actor, şi profesoarele Manuela Retegan şi Aurelia Rusu pentru lecţia despre valoarea nutritivă și energetică a produselor alimentare care se predă la clasa a V-a. Acesta își propune să fie o resursă pentru cei preocupați de nutriție, dar și de modul în care cunoștințele matematice teoretice devin instrumente practice în grija față de sine.

Lecţia a fost gândită în aşa fel încât să fie interactivă şi copiii să fie implicaţi, ceea ce asigură fixarea informaţiei fără să fie necesară memorarea. Este un joc de rol menit să ușureze transmiterea cunoștințelor legate de calculul valorii nutritive a alimentelor, ce poate fi folosit în orice etapă a lecției și care încurajează munca în echipă, dezvoltând abilități atât de necesare în viața de zi cu zi.

Autorii şi-au propus, însă, să atingă şi un alt subiect sensibil, şi anume bullyingul, din ce în ce mai prezent în şcolile din întreaga lume. Lecția aceasta este foarte potrivită pentru a iniția o discuție despre felul în care relaționăm cu ceilalți, care sunt comportamentele dezirabile și care nu.

Pe scurt, povestea sună cam aşa:
Un băiat cu o condiţie fizică de invidiat, care se gândeşte să apeleze la un nutriţionist ca parte a pregătirii fizice pe care o face pentru a se menţine în formă, este atât de preocupat de sport încât lasă învăţatul pe planul doi, bazându-se pe unul dintre colegii lui pentru a copia temele. Obţine ceea ce-şi doreşte prin ameninţări şi bătaie de joc: „eu îi cer la fraier caietuʼ şi în 5 minute copiez tot”. Râde de colegul „tocilar” pentru că poartă ochelari şi mănâncă mult. Ba chiar îi spune „purceluş”. I se alătură şi alţi copii care nu se sfiesc să-l jignească pe băiatul muncitor, care îşi face temele: „De-aia nu vrea să stea nimeni cu tine în bancă, fiindcă eşti un tocilar egoist”.

Băiatul hărţuit decide să facă ceva şi, pentru că e priceput la matematică şi atent mereu la ora de tehnologie, ştie care sunt alimentele sănătoase şi poate calcula valoarea nutriţională a acestora, stabilindu-şi o dietă care îl ajută să slăbească. „Parcă am mai multă energie de când nu mai beau sucuri carbogazoase şi ţin dieta asta!”, observă el. În plus, le cere bunicilor să-i facă un abonament la piscină de ziua lui.

Tema de casă propusă în acest material are scopul de a consolida cunoştinţele dobândite la oră, pe baza experienţei fiecărui elev. Este vorba despre un „jurnal al stomacului”, despre care puteţi afla detalii accesând link-ul de mai jos.

*

vezi materialul
vezi ghidul